Letar efter ett par riktigt bra sparringhandskar för ganska hård till hård sparring.
Just nu kör jag med TwinSpecial (12) och upplever att jag hela tiden håller tillbaka på mina slag för att folk gnäller.
Så det jag letar efter är ett par handskar som har liknande skön passform men inte är lika hårda (stumma) eller nåt sånt.
Vet inte riktigt... där ni kommer in.
Såg att Kenka hade några de kallade för "super sparring" som var till för just hård sparring.
Nån som testat dem?
Tacksam för snabbt svar.
14oz är lagom men vill man brassa på ordentligt så kanske 16oz sen huvudskydd..
Så kontentan är att du ska köpa den oz som passar din handstorlek bäst och det märket som har bäst stoppning runt träffytan. Om du kan prova själv är det bara att slå dig själv i handflatan och trycka med fingrarna framtill för att se vilken som är tjockast.
Om du inte har möjligheten till detta så kan du få mina erfarenheter, vilket är att Green Hill, Top Ten och Fight Gears egna handskar är bra, alla dem har bra stoppning runt träffytan... Thaiboxningshandskar som Twins, Wendy och Kenka har knappt någon stoppning alls runt träffytan och är inte bra för sparring om man vill kunna dra på lite granna utan att skada eller åsamka sin partner för mycket smärta.
Jag köpte 12 oz Green Hill handskar och de skyddar bättre än de 16 oz Thaiboxningshandskar jag hade innan
fridens liljor
men det är thai jag tränar och väger inte ens 65. så ett par 16 handskar skulle bli lite mastigt känns det som.
Så ni som ska köpa handskar, köp dem som sitter bäst på handen och som har tjockast stoppning runt träffytan, bry er inte om oz!
Så ni som ska köpa handskar, köp dem som sitter bäst på handen och som har tjockast stoppning runt träffytan, bry er inte om oz!
Om det nu är så... förklara gärna då varför det används 10 oz i tungviktstävlingar ... är det för att dom har mindre händer då?
Jag är inte personen som litar på vad folk säger, jag går ut och tar reda på svaret i praktiken. Jag föreslår att ni gör detsamma, men svaret kommer bli som jag hela tiden sagt dvs. oz är inte ett mått på hur stötdämpande handsken är för er partner, en 10 oz kan vara bättre på det än vad en 18 oz är. Exempelvis så har 16 oz Twins och Wendy MYCKET sämre stötdämpande effekt än vad 12 oz Green hill och Top ten har.
Men återigen, gå ut och testa själva och återkom sedan så får alla se att jag hade rätt... Så kanske vi slipper stenhårda och tunna handskar i sparringen i framtiden :-)
Jag är inte personen som litar på vad folk säger, jag går ut och tar reda på svaret i praktiken. Jag föreslår att ni gör detsamma, men svaret kommer bli som jag hela tiden sagt dvs. oz är inte ett mått på hur stötdämpande handsken är för er partner, en 10 oz kan vara bättre på det än vad en 18 oz är. Exempelvis så har 16 oz Twins och Wendy MYCKET sämre stötdämpande effekt än vad 12 oz Green hill och Top ten har.
Men återigen, gå ut och testa själva och återkom sedan så får alla se att jag hade rätt... Så kanske vi slipper stenhårda och tunna handskar i sparringen i framtiden :-)
jo men då det ju inte så mycket med storleken och göra på handsken... prova en 12 oz twins och en 16 oz twins ... lika stora i storleken men mer stoppning i den med 16 oz ... sen var dom laggt stoppningen är en helt annan sak ... man får ju hoppas på att dom lägger stoppningen med vid knogarna ...

xynd M31