Slumpa blogg
  Logga in
  Registrera dig
  Till fightermag.se
Välj profilbloggare
Fighter Magazine
Synpunkter?
SENASTE NYTT
2012-02-08
|
The Mauler är en av instruktörerna på MMA Academy i sommar
 
 
Annons - http://www.fustra.net/utbildning
 
 
Annons - http://www.greatearth.se
 
 
 
 

3 sekunder är allt som behövs

 
Inte bara att knocka eller submitta någon , utan för att du ska bestämma dig om du gillar en person eller inte. Om du vill träna med den personen eller inte,om du litar på dem eller inte, om du ska lyssna på vad de har att säga eller inte. 3 Sekunder! Det är allt som behövs. Det finns naturligtvis undantag men då handlar mest att du inte kan bestämma dig. Då handla det om att du inte kan placera den personen i ett fack. Lite mer info behövs innan du bestämmer dig.

Vi ser en person för första gången och ta in helhetsintrycket. Vi tittar på klädseln, Gi´n, shortsen, hålningen, renligheten, attityden osv. Är personen attraktiv eller ful? Vi filtrerar all information, vi jämför med andra vi har träffat och sen kategorisera vi personen och stoppar dem i ett fack. Samtidigt så bestämmer vi oss om vi gillar den här personen som vi har framför oss eller inte. Det lustiga är att de behöver inte ens öppna munnen. Många reagera nu och säger att det krävs mer tid innan du bestämmer dig om du gillar en annan person. Really? Tänk hur många gånger har man inte tittat på en person och avfärdat eller blir intresserad av honom/henne på en gång. Du ser en person på en fest och tycker ”njä... vad han ser obehagllig ut” eller ” fy, vad snygg han är, honom måste jag prata med senare”. Du träffa en tjej eller kille som liknar nån du gillar. Ni klickar på en gång. En ny person börja på klubben men ni kommer inte överens av nån anledning. Du känner att du inte vill köra spärring med honom/henne. Har det aldrig hänt?

Du kanske tänker han/hon är en sån ( Kriminell, snobb, hippie, yuppie, fotbollsmamma, karriärs kärring, Stockholmare, Skåning, Norrlänning, rik, fattig, framgångsrik, loser osv) och då vet du precis hur de är. Vi tror att vi kan forutse den personens beteende. Sanningen är att vi inte har så mycket tid och ork att lära känna varandra, att ge folk chansen att visa hur fina de egentligen är. Det är lättare att sätta folk i fack på en gång. Det är en av anledningar vi har det beteende. Andra anledningen och allra viktigaste är att det en försvarsmekanismen. Jag kan förklara.

Varje dag råkar jag ut för det och jag ser/hör andra som råkar ut för det också. Det är inte diskriminering. Det är en överlevnadsstrategi som människor har. Jag har ett sånt yrke där det finns många förutfattade meningar. När jag ringer en potential kund så reagerar de på en gång....”det en jävla säljare som vill lura mig igen” eller ” inte en till pucko säljare, vad fan vill han nu?” (erkänn .. ni har haft samma tankar). Har man haft en dålig upplevelse med en säljare en gång så utgår man ifrån att det kan blir likadant igen. Har du eller en bekant blivit utsatta hot eller våld av ett gäng små kickers så utgår man ifrån att alla unga invandrarkillar vill råna dig. Har du spärrats med nån sk ”tuffing” med tatueringar som var klantigt och slog allt han orkade så tror du att alla som har tatueringar och är kortsnaggade kommer att göra likadant. Så är det när det gäller allt. Det är ditt försvar. Undermedvetet vill inte vi utsätta oss själva för risker eller nåt som vi upplever som obehagligt. Om någon är okänd då är han en risk. Håll dig borta så klara du dig. Det är ganska smart egentligen, eller hur? Vi undviker köttberget på träningen för att vi vill inte att han gör illa oss med sin klantighet. Vi undviker bla säljare för att vi vill inte blir lurade. Vi undviker ungdomsgäng för att man vill inte blir rånad/misshandlad ,vi undviker alkisar för att vi vet att de är jobbiga, vi undviker läskiga typer för att vi vet att de är farliga, vi undviker zigenare för att vi vet att stjäl, vi undviker araber för att de är terrorister, vi undviker greker för att de är hetsiga och tror att de vet bäst, vi undviker engelsmän för att de är pedofiler och huliganer, vi går inte på krogen med smålänningar för att de är snåla . Jag tror ni vet vad jag menar . Men har ni funderat på hur mycket man kanske gå miste om pga du tror hur andra kommer att beter sig? Jag kan ge mig fan på att du inte är nån tankeläsare och inte allvetande heller.

Genom att kategorisera människor inom 3 sekunder kan vi inom en rimlig tid bestämma oss om vi ska fly, fightas eller stanna. Så det är inte fel att göra så. Däremot tycker jag att det är fel att inte inse att du kanske har fel. Desto mer erfarenhet du har desto bättre är du på att läsa av människor. Kvinnor är betydligt bättre på detta än män. Har med att deras hjärna är bättre sammankopplade än våran ( tips till killar: ljug aldrig för en kvinna, hon vet när du gör det).

Vad vill jag få sagt? Vi som kampsportare har många gånger en chans att komma väldigt nära människor, både psykisk och fysisk. Försök att vara lite mer öppen när du träffa nya människor på mattan, ringen, på jobbet eller på gatan och ge dem lite extra tid. Vem vet, de kanske är fina trots dina förutfattade meningar.

Och kom ihåg...

...första intrycket betyder väldigt mycket
 
 
2007-02-13 (09:56)
- 374 klick
 
 
Ingen bild
 
Incendium
 
2007-02-14 (08:19)
Very true
 
Man måste ibland ge folk 10 chanser att visa vilka de är. Första intrycket stämmer väldigt sällan, det är en lärdom jag dragit otaliga gånger. Folk i allmänhet ser ofta bara på ytan utan att försöka tänka lite djupare.
 
Oskis
 
Oskis
 
2007-02-16 (14:06)
Stämmer inte enligt mig!!!
 
Visst är första intrycket viktigt men man kommer ingen vart om man pekar ut någon i förväg. Alla mina kompisar har jag tyckt varit töntar, men det har vissats i efterhand att de inte alls är de man tror dem är. Kom Ihåg döm inte boken efter utseendet utan för personen som han är elle rhon är. Ps De som du dömer ut tycker säkert lika om dig.
 
SteveO
 
SteveO
 
2007-02-17 (10:40)
@
 
Oskis mannen. Handen på hjärtat menar du att du inte har förutfattade menningar alls? Menar du att du inte agera annorlunda beroende vem du prata med? Vill du gärna prata med alla på en fest/skola/jobbet? Är du inte extra uppmarksam om du befinner dig i ett "dåligt" område? Om så är fallet så finns det ett fint ord som beskriver sånt beteende :-)
 
Oskis
 
Oskis
 
2007-02-17 (13:00)
Hupp
 
Själklart har jag agerat annorlunda mot folk och alla vill man inte prata med särskilt om de inte stämmer överens med vilka kriterier man själv har sätt upp. Men man får också ta det med en nypa salt eftersom vissa människor tar det tid att känna och de kanske ser ut på ett sätt men agerar på ett annat. Du har en viss poäng där fast man kan ju inte döma ut människor i förväg men tyvärr gör man det ändå eftersom vi människor funkar så.
 
drnostress
 
drnostress
 
2007-02-28 (13:58)
Håller med,,,
 
Det går mycket snabbt att placera någon i ett fack, det tar lång tid att lyfta upp och omplacera en felplacerad person. Efter många år i dörrar lär man sig snabbt att "klassa" folk. Rätt eller fel, men det måste göras snabbt annars fungerar inte jobbet. Man måste lita till de uråldriga dolda kroppspråken som vi omedvetet läser hela tiden (Det är därför min fru vet när jag ljuger). Samtidigt som man måste vara ödmjuk för att man imellanåt placerar folk fel, och därför måste omplacera dom. Det kan räcka med en bild av en person med ett flugfiskespö så måste han eller hon placeras i ett helt annat och mycket mera högprioriterat fack.
 
 
 
 
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera inlägg!
 
 
 

SteveO's blogg (1909 klick)

 
SteveO
 
SteveO M35
Bosatt i Stockholm

Registrerad
2005-09-22 (00:00)

Senast online
Igår (17:31)
 
 
 
Denna blogg innehåller
2 inlägg och
11 kommentar(er)! 
 
 
 
Annons - http://www.jabb.se
 
 
Annons - http://www.nordicbjjopen.com
 

Blogg Senaste kommentarer

 
 
drnostress
2007-02-28 (13:58)
Håller med,,,
Postad av drnostress
 
 
Oskis
2007-02-17 (13:00)
Hupp
Postad av Oskis
 
 
SteveO
2007-02-17 (10:40)
@
Postad av SteveO
 
 
Oskis
2007-02-16 (14:06)
Stämmer inte enligt mig!!!
Postad av Oskis
 
 
Ingen bild
2007-02-14 (08:19)
Very true
Postad av Incendium
 
 

Visa fler Blogg Senaste inlägg

 
 
2007-02-13 (09:56)

3 sekunder är allt som behövs

Inte bara att knocka eller submitta någon [smiley_2] , utan för att du ska bestämma dig om du gillar en person eller inte. Om du vill träna med den personen eller inte,om ......

 
 
 
 
 
 
 
2007-02-12 (11:20)

Ärlighet???

Kan man vara ärlig? Varje dag träffar jag olika människor, i varierande sammanhang, angående olika saker men alla har någonting gemensamt. Minst 5-10 gånger om dagen får jag höra †om jag ska ......

 
 
 
 
 
 
 
 

Profilbloggare Utvalda kampsportsbloggar

 
Redaktionen
 
 

Sök på fightermag via Google