Analys: Mer sälj, mindre sport

En dag sinar utbetalningarna från sporten – många idrottare försöker bygga imperium genom egna produkter. I fallet Conor McGregor finns anledning att misstänka att presskonferensen är en viktigare scen än själva buren.

– Jäklar vad gott whiskyn smakar, håll ett öga efter den.

Omdömet är knappast objektivt. Orden fälldes av Conor McGregor efter förlustfighten mot Mayweather, när han under presskonferensen passade på att skapa hajp inför lanseringen av en whisky undertecknad honom själv.

Conor McGregor har gjort en klassisk ”rags to riches”. Det har gått lite drygt sex år sedan Conor ”The Notorious” McGregor vandrade in på socialkontoret i Dublin för sista gången i sitt liv. Livet som MMA-fighter på heltid var tufft och i buren gick det lite lagom kärvt: fyra segrar och två förluster på hans sex första proffsmatcher i obskyra organisationer. Sedan började en spektakulär win streak med tidiga avslut. Snacket började gå i MMA-världen om den snabbkäftade irländaren med pricksäkra händer. UFC-debuten skedde i Stockholm den 6 april 2013 och varade bara i 67 sekunder. Men störst avtryck till dags dato var repliken efter matchen:

– Vi är inte här för att delta, vi är här för att ta över, sa McGregor.

Inövat, genomtänkt, och numera genomfört.

I en intervju med talkshow-profilen Conan O’Brien sommaren 2015 ställdes frågan för första gången, givetvis planterad av McGregor själv. Skulle han kunna tänka sig att möta världens bästa boxare, Floyd Mayweather, i en ren boxningsmatch? Naturligtvis. Senare samma år mötte han UFC:s fjäderviktsmästare José Aldo, som regerat i fem års tid (!). Efter blott 13 sekunder träffade Conors kontringscross mitt på Aldos haka – och resten av världens hakor slog i golvet av chock. Efter den decembernatten i Las Vegas blev Conor McGregor en världsstjärna.

Mayweather kunde inte längre blunda för McGregors påhopp, ett ordkrig drogs igång. De flesta trodde rivaliteten skulle stanna i sandlådan, men några veckor senare skaffade McGregor en licens för att gå proffsboxningsmatcher i Kalifornien. Snacket om en potentiell supermatch tog fart igen, men skeptikerna hade bra argument: hur skulle en MMA-fighter som aldrig gått en riktig boxningsmatch kunna ställas i ringen mot den obesegrade mästaren Mayweather?

– Det är som att en golfspelare skulle möta en tennisspelare – i tennis. Det är skrattretande, en freakmatch, kommenterade Alexander Gustafsson.

Jo, matchen var förstås ett spektakel, ett resultat av intensivt PR-arbete från McGregor som tagit honom till en nivå ingen annan MMA-fighter befunnit sig på. Den 14 juli 2017 kom beskedet: matchen skulle bli av och gaget var störst i världshistorien: 100 miljoner dollar – vardera.

Men nu handlade det inte längre om MMA. Eller om boxning. Två stenrika superstjärnor skulle utnyttja varandras plattformar för att bygga sitt eget varumärke. Två olika världar som aldrig tidigare mötts. Två lojala läger med boxningsfantaster och MMA-fans, en potentiell kassako för den som kan ena dem. Oddsen var förstås hopplöst höga för McGregor, men han var där för att göra det han kan bäst – väcka uppmärksamhet och sälja sig själv.

Under första presskonferensen på världsturnén inför Mayweather vs. McGregor lanserade Conor en klädkollektion kallad August McGregor, skapad av David August Heil, mannen bakom Conors berömda Fuck You-kostym (som McGregor bar under samma presskonferens). På presskonferensen efter förlustmatchen passade McGregor på att göra gratisreklam för hans kommande whisky. Passande nog var whiskyn lanserad lagom till mediaståhejet kring matchen mot Khabib Nurmagomedov. Det måste gått skapligt för Proper No. 12, vid tiden för denna publicering ryktas det om att McGregors whisky gör inträde i Systembolagets sortiment i januari 2019.

Även Zlatan Ibrahimovic och Alexander Gustafsson har använt sportens mediala uppmärksamhet för att rikta ljus mot egna produkter. UFC-fightern Luke Rockhold är Ralph Laurens ansikte utåt, ett tecken i tiden med tanke på att kändisar numera dominerar den kommersiella parfymbranschen. Kanske blir McGregors nästa produkt en herrparfym – han har onekligen ha en näsa för goda affärer. Idag är Conor McGregor den fjärde bäst betalda idrottsmannen i världen – vi kan räkna med att allt fler kampsportare försöker bygga imperium i andra branscher.

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!

Kommentarer