Recension av MMA – Myter Fakta Möten

MMA Myter, Fakta, Möten är som ni nog vet den första boken av sitt slag på svenska. Den är uppdelad i tre delar Vad är MMA?, MMA i världen och MMA i Sverige. När jag fick hem boken hade jag väldigt höga förhoppningar och jag såg fram emot att läsa den. Uppfyllde den förväntningarna?

Ja till viss del. Det är ingen tvekan om att det ligger mycket research bakom den. Simon Kölle har letat länge och väl efter information, intervjuat och satt ihop researchgrupper. Och det märks. Hela boken igenom är välfylld på fakta. Jag som inte är helt grön inom MMA:ns värld lärde mig mycket och i historiebiten finns mycket matnyttigt. Mitt problem här är att det är väldigt mycket namn, det hoppas fram och tillbaka, namnen återkommer som sig bör i en historisk återblick, men jag hade svårt att hålla reda på allt.
Mitt största problem med boken är tyvärr delarna om MMA:ns historia och de delar som handlar om Ultimate Fighting Championship (UFC). Många människor är inblandade i de bitarna. Det hoppas fram och tillbaka mellan galor, tv-kanaler och namn. Galor kan komma tillbaka flera gånger när man pratar om olika fighters. Jag hade lite svårt att hänga med i de tvära svängarna men gillar sättet som boken är skriven på och det märks att informationen är väl undersökt.
Men det är också de enda problemen jag har med boken. Delarna om Kvinnor och MMA, Mediebilden (del 2) och speciellt MMA i Sverige blir jag lyrisk när jag läser. De är välstrukturerade och går från klarhet till klarhet. Kölle skriver med en känsla som få har när det kommer till faktaböcker. Biten om UFC Sweden gav mig gåshud, jag var på plats och jag känner igen mig i det som skrivs om galan.
Jag skulle säga att en viss förkunskap inom MMA behövs för att hänga med. Men tror att det också är vi som är målgruppen, vi som följt MMA en tid eller väldigt länge och vill veta mer. Det kan också vara så att min förvirring över namn klarnar om jag läser boken en gång till. Boken innehåller dock en del stavfel och tappade bokstäver, saker som borde hittats vid korrekturläsning. Men det är en minimal prick på en annars ren duk.
Att MMA:n är på frammarsch i Sverige råder det ingen tvekan om och det Simon Kölle gjort med MMA Myter, Fakta, Möten kommer vara en stor del av detta.

Lyssna på det senaste avsnittet av Fighterpodden!